środa, 19 czerwca 2013

Mukashi banashi

Bezpowrotna góra. Baśnie japońskie, Zbigniew Kiersnowski

Uwielbiam baśnie. A gdy tylko ukazała się pierwsza książka z serii Baśnie Świata wydawnictwa Media Rodzina (był to „Żółty Smok”), zakochałam się w tej serii.
Jedyne, czego bym pragnęła, to aby wszystkie tomy były równie grube jak pierwszy. Im więcej baśni, tym lepiej.
Japońskich baśni jest 21, a wiele z nich uroczo znajomych; przypominają mi Kopciuszka, Szklaną Górę – w całości, albo jedynie we fragmentach. Ale nawet w tych podobnie brzmiących historiach, których motywy są znajome, szczegóły są wciąż interesujące i przyciągają uwagę. Chciałabym też zaznaczyć za autorem, że „nie jest to bezpośrednie tłumaczenie – raczej nowa interpretacja oparta wyłącznie na oryginalnych japońskich źródłach”.
Chociaż chciałabym, aby ktoś mi wyjaśnił, o co tak dokładnie chodziło w pierwszej z nich. Czegoś w zakończeniu poważnie nie rozumiem.
Zachwycając się samymi baśniami, nie mogę nie wspomnieć o graficznej stronie książki, a jest ona (podobnie jak pozostałe zbiory baśni z cyklu) przepięknie wydana i ilustrowana. Przyjemnie jest na nią patrzeć – co robię właśnie w tej chwili.


A same baśnie to w większości podróże. Do Ogrodu Niebios, do Krainy Zmarłych, do innych królestw, na Bezpowrotną Górę, albo wyspy potworów. Z 21 baśni, chyba tylko w trzech wędrówka przez świat (światy) nie była ważnym elementem historii. Dlatego będzie to pierwsza z podróży na kraniec świata.
Notka króciuteńka, ale cóż pisać o baśniach… Kto lubi (i nie ma sporego zbioru japońskich baśni, co by nie wzdychał co chwila, mówiąc, że już to zna; no, chyba, że lubi szukać różnic w tych samych historiach), niech spróbuje.
Co do tytułu notki, Mukashi banashi to podobno baśnie po japońsku, inaczej opowieści o tym jak to było dawno dawno temu i działo się hen, za górami, za lasami. Tak twierdzi autor, a ja nie mam powodu mu nie wierzyć.

5 komentarzy:

  1. Jeśli chodzi o baśnie świata, to polecam serię Baśnie Etniczne wydawnictwa G+J (National Geographic). Wyszły już baśnie japońskie, ale również arabskie, afrykańskie, afro i latynoamerykańskie - prawdziwe cudeńka. Ten zbiór polecany przez ciebie też bym chętnie przeczytała:)
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A mam z tej serii baśnie japońskie :) także arabskie i latynoamerykańskie. Jeszcze nie udało mi się ich przeczytać, ale zaplanowałam, że będą moją wakacyjną lekturą, czyli już niedługo. Bardzo jestem ciekawa tej serii :)

      Usuń
  2. Autor dobrze twierdzi, możesz mu wierzyć ;P

    Kcem. Te chińskie zresztą też kcem, bo chińskie potrafią być doprawdy fazowe :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A afrykańskie, indiańskie i celtyckie? Są też norweskie i arabskie ;))

      Usuń
    2. Nie lubiem Ciem T_____T

      Usuń